Recent

Met een kostbare schat naar Egypte

De Egyptische hitte overvalt ons als een vochtige, warme deken. Bij aankomst is het 35 graden. Ons doel is een bezoek aan Luxor en een Nijlcruise. Wel wat decadent, maar een ideale manier om veel bezienswaardigheden op een relaxte manier te zien. Zeker als je zes maanden zwanger bent van een tweeling.

Foto: Sarah Vermoolen

Jongen of meisje?

Mijn buik is de laatste tijd enorm gegroeid. Meestal werkt het in je voordeel. In het vliegtuig krijgen we op de terugweg zelfs een stoel extra toegewezen. Op de heen- en terugreis krijgen we bij het inchecken de vraag hoe ver ik ben. Niet vreemd als je de omvang van mijn buik ziet. Tijdens onze vakantie worden we vaak aangesproken door Egyptenaren. ‘Hoe lang nog?’ en ‘jongen of meisje’ zijn de meest gestelde vragen. Dat het er twee zijn, wordt enthousiast ontvangen. Mijn vriend Wouter krijgt daarop vaak een schouderklopje en de toevoeging ‘machoman’. Tijdens onze week in Egypte reageren vooral veel Egyptische mannen enthousiast op mijn buik. Toeristen zien het wel, maar gaan geen duimbreed opzij in de nauwe ruimtes.

Bron der beschaving

Luxor oftewel Thebe speelde een vooraanstaande rol in het Nieuwe Rijk. De farao’s en priesters geloofden sterk in het leven na de dood. Aan de kant van de Nijl waar de zon opkomt, stond het leven centraal. Hier verrezen de prachtige, indrukwekkende tempels van Luxor en Karnak. De zon gaat onder achter de heuvels aan de overzijde van de Nijl. Hier werden de farao’s begraven, opdat zij een nieuw leven konden beginnen in het hiernamaals.
We beginnen met ‘het leven’ door een bezoek aan de tempels van Luxor en Karnak. De vele honderden toeristen en de hitte zorgen ervoor dat je niet al te lang stil blijft staan. De volgende dag staan we om 5 uur op om het rijk der doden aan de overkant te bekijken. Voor deze ochtend zijn vier bezoeken gepland: de twee kolossen van Memnon, de vallei der Koningen en de vallei der Koninginnen en de tempel van Hatsjepsoet. Ik moet bekennen dat ik blij ben als we de nauwe, bedompte graven uit zijn. De vele toeristen verdringen elkaar zonder rekening te houden met mijn buik. De hiërogliefen en de tempel zijn heel indrukwekkend, maar ik ben bekaf door de hitte en het vele wandelen. ‘s Middags kunnen we gelukkig uitrusten op de boot.

Verwend worden op de Nijl

We zijn niet de enigen die gecharmeerd zijn van een cruise over de Nijl. Vele tientallen schepen vervoeren toeristen in ‘flats’ van wel drie tot vier etages hoog van Luxor naar Aswan en vice versa. Vooral mensen van middelbare leeftijd laten zich graag op dergelijke luxe wijze vervoeren. Gelukkig verkeren wij in goed gezelschap van een stel van onze leeftijd. Met z’n vieren hebben we één gids waar we ook heel tevreden over zijn. Normaal zijn Wouter en ik een groot voorstander van individueel reizen en zoveel mogelijk opgaan in de cultuur van het land. Dit keer komt het wel goed uit dat je drie maal daags aan boord verwend wordt met Westerse maaltijden. De kans op ziektes is daardoor uitermate klein. Vanaf de boot glijden de groene oevers met landbouwvelden, palmen, klapperbomen en runderen aan ons voorbij. De afwisseling met de kurkdroge, kale woestijn maakt veel indruk. De landbouwstrook langs de Nijl is zeer marginaal en de woestijn enorm groot. Tegen de avond varen we langs enkele dorpen waar kinderen ons enthousiast toeroepen en zwaaien.

Griekse tempels

Foto: Sarah Vermoolen

De volgende dagen worden we heerlijk verwend aan boord. We gaan alleen van boord om de tempels van Edfu en Kom Ombo te bewonderen. Beide bouwwerken zijn volgens Egyptische traditie gebouwd door de Grieken. De Koptische christenen hebben in een later stadium alle afbeeldingen van goden stelselmatig weggehakt. Gelukkig zijn de inscripties die onder het zand bedolven lagen bewaard gebleven voor de massaal toegestroomde toeristen. In elke tempel kun je wel een zogende godin aantreffen. Meestal word ik daar al snel op gewezen door een Egyptenaar in klassieke ‘jurk’ die in ruil een Egyptische pond verwacht.
In Aswan bezoeken we met een bootje de beroemde tempel van Philae. Met paard en wagen gaan we op zoek naar kinderkleding. Twee t-shirts en kamelenpakjes rijker keren we terug naar de boot. Vanzelfsprekend wordt de gezinsuitbreiding flink gebruikt bij de onderhandelingen, zowel door de verkoper als door ons. De baby’s in mijn buik hebben zich de hele week goed gehouden. Het warme weer schijnt ze goed te bevallen, want er wordt flink getrappeld daarbinnen. Mijn voeten hebben als enigste behoorlijk te lijden gehad. Twee keer zo dik vanwege de vochtophoping krijg ik mijn schoenen niet meer aan. Gelukkig is dat het enige en zien we nu al uit naar een vakantie met zijn vieren. We hopen natuurlijk sterk op avontuurlijk ingestelde kinderen met wie we de hele wereld over kunnen.