projecten Pascal Zuid

Publiciteit voor Schoolproject Pascal Zuid Zaandam

Eigenaar van Poelenburg

Voor de meeste 2ejaars van Pascal Zuid is de aftrap van een nieuw project achter de rug. Zij hebben letterlijk vanaf grote hoogte de wijk Poelenburg in zich opgenomen om het zich toe te eigenen.

Vanaf de 14e etage van de flat Oostborsch hadden de tweedejaars een geweldig overzicht over het groene gebied. Poelenburg is de wijk waar Pascal Zuid staat, maar ook een zogenaamde Vogelaar of krachtwijk vanwege de achterstandspositie. De problemen moeten met een zogenaamd actieplan worden verholpen zodat de huidige bewoners het beter krijgen en hier graag willen blijven wonen. De leerlingen gaan de komende weken op onderzoek uit welke eigenschappen ze uit de buurt willen vertolken in kunst en cultuur.

Foto: Zerhat Zengin en Demi Buffing

Sommige leerlingen zijn hier opgegroeid maar er zijn ook leerlingen die de buurt nauwelijks kennen. Daarom kreeg iedereen vanaf de galerij van de flat een mooi overzicht en een bijbehorend verhaal. Het groen, de volkstuinen, de moskee, het water (iemand dacht dat het de Zaan was) en de regenboogbuurt waren goed zichtbaar. Een aardige mevrouw van het infohuis vertelde over tien herkenbare punten in de wijk een verhaal, dat wellicht als inspiratiebron kan dienen voor het project.

Anderhalf jaar geleden hebben tweedejaars ook meegewerkt aan een foto- en radioproject over de wijk. De foto’s en radioreportages lieten zien dat de leerlingen best enthousiast waren over hun Poelenburg. Op de expo Van Rotwijk naar Topwijk kwam veel publiek af. In alle kranten werd er over geschreven.

Werken voor de expo

‘Doem tek. Doem doem tek.’In Pascal Zuid klinken vreemde geluiden. Deuren die normaal open staan, zijn nu dicht. Dus het is logisch dat leerlingen graag even om de hoek kijken waar het geluid nu vandaan komt.

Docent Jeroen Vrolijk geeft les in darbuka: dit is een van de bekendste percussie instrumenten uit de Balkan, Midden-Oosten en de Arabische wereld. De trommel kun je bespelen zonder enige kennis van notenleer. De ritmes werden overgebracht door goed te luisteren. Na wat inspelen, merk je dat sommige leerlingen het instrument al weten te bespelen en er hun eigen tempo in kunnen leggen. Het tempo ‘bejaardentehuis’ wordt versneld en dan schalt er echt muziek door de school. ‘Doem doem tek tek tekke.’ Er wordt steeds meer gevoel in gestopt zodat er op 14 oktober iets te beluisteren valt.

In het danslokaal worden allerlei swingende en strakke moves geoefend. Letterlijk iedereen draait en zakt en doet mee waardoor het al leuk toont. ‘Voor, zij, achter, zij.’ Ook zelf verzonnen bewegingen worden meegenomen in de presentatie. Turkse en Nederlandse dansen zijn geïntegreerd in een hedendaagse hip hop stijl. Zo leren ze op een creatieve manier de klompendans in hiphopstijl te vertolken. Ook het buikdansen komt er in terug. Voor de leerlingen is het leuk dat ze dansen uit verschillende culturen, waaronder die van henzelf, mogen laten zien. Zo is er op een prettige manier aandacht voor de multiculturele samenleving en het is dat duidelijk dat de leerlingen dat heel leuk vinden.  Enthousiast wordt er met de romp gezwaaid en lijkt het zelfs even op buikdans.

Bij de fotografieworkshop nodigt gastdocent Jolanda Hoogendoorn de leerlingen vooral uit zo snel mogelijk naar buiten te gaan. ‘Het licht is fantastisch. Je weet niet hoe het volgende week is, dus grijp je kans.’ Wel geeft ze nog wat tips mee dat foto’s spannender worden als je ze vanuit een ander standpunt neemt. De tweetallen gaan naar buiten om foto’s te maken van zaken waar ze iets mee hebben. Het gaat dan vooral om de waarde die een plek heeft voor de fotograaf. De opdracht is om minimaal met tien foto’s terug te komen. Wanneer de leerlingen een uur later enthousiast binnen komen, blijkt dat dit geen enkel probleem was. Redelijk stil gingen ze weg, maar struikelend over hun woorden komen ze binnen. Om vooral te laten weten dat ze zoveel moois hebben gezien en vastgelegd. Ook Jolanda Hoogendoorn is enthousiast over de eerste oogst.
De leerlingen die de workshop schilderen volgen, hebben de eerste schetsen gemaakt. Met de tips van gastdocent  Sjors Knol en Joanne Zegers komen er al schetsen tevoorschijn die goed laten zien wat de leerling gaat maken. De jonge schilders trekken ook de wijk in op zoek naar plekken waar ze iets mee hebben en die ze willen laten zien. De docenten hebben uitgelegd hoe je een bijzonder gebouw op papier zet. Maar het gaat hen ook vooral om het gevoel dat de leerling er bij heeft. Ze hopen terug te vinden hoe de leerlingen de wijk beleven. De contouren en een mooi perspectief is leuk, maar ook als het iets herkenbaars oplevert.

Opvallend is dat veel leerlingen in eerste instantie dezelfde zaken wilden vastleggen, maar uiteindelijk waaieren ze uit over de hele buurt.
Bij de introductie van het project zijn er tien punten besproken in de wijk die als inspiratiebron kunnen dienen. Bij de expositie op 14 oktober 2011 kan iedereen van 14.20 tot 16 uur komen kijken naar hoe de leerlingen deze zaken zelf beleven.

Terug naar Educatie

Comments are closed.